Je kan vanavond nog tickets kopen aan de kassa in de kleine zaal (JOC) van Den Amer.
Kan je bij een derde editie al spreken van een vaste waarde? Natuurlijk. En daarom is het indoorfestival Cour & Jardin een vaste waarde.
Het concept? Nog steeds ijzersterke (maar vaak onderbelichte) bands een podium geven in een ongedwongen festivalsfeer met tussendoor dj’s en randoptredens. Melomanen aller lande, verenigt u.
TIMING
20u00 - 20u40 | Ansatz der Machine |
20u45 - 21u20 | Jacle Bow |
22u00 - 22u45 | Stadt |
23u30 - 01u00 | Marble Sounds |
HET HOOFDPROGRAMMA:
>> Ansatz Der Maschine
Sinds 2004 verwent Mathijs Bertel, frontman van Ansatz Der Maschine, ons al met zijn verfrissende indietronica. In januari verschijnt hun langverwachte 4e album. We willen alvast verklappen dat het een pareltje is. Bewijs daarvan is de prachtige eerste single 'Burning Fuel' die je momenteel regelmatig op de radio hoort met de gaststem van Nathalie Delcroix (Laïs, Ericcson Delcroix).
Maar Ansatz Der Maschine heeft de laatste jaren vooral ook een onbetwistbare live reputatie opgebouwd. Allemaal redenen om hen met open armen te ontvangen op Cour & Jardin 2016.
>> Jacle Bow
Ooit stonden ze al veelbelovend te wezen tijdens de allereerste rokerssessie op Cour & Jardin, maar tegenwoordig zijn de jonge honden van Jacle Bow een gevestigde waarde tussen het aanstormend talent. Catchy rock ’n roll uit eigen streek met knipogen naar de Stones, The Jayhawks en The Thrills. Nee, de mannen van Jacle Bow hebben hun huiswerk minutieus gemaakt en weten hoe je de perfecte song schrijft. Dat bracht hen in het voorjaar al naar de westkust van Amerika (20 shows op 22 dagen alstublieft), tot in de finale van de Nieuwe Lichting op Stubru en leverde hen recent de titel van Artist In Residence op in de AB. Jacle Bow, met de R van revelatie!
>> Stadt
De groepsnaam klinkt Duits, de band komt uit Gent, de zanger Fulco Ottervanger (wat een naam!) is een Nederlander en wij, … wij zijn redelijk stevig onder de indruk. Want wat Stadt brengt op zijn tweede plaat Escalators, klinkt als een mengelmoes van goed getrainde psychedelica: oude Can, nieuwe Tame Impala, een scheut Flaming Lips/Mercury Rev en anderhalve ons Pink Floyd. Niks is steriel bij Stadt, de nummers klinken vuil maar ze swingen, tijdloos en verslavend. Een verademing.
>> Marble Sounds
6.670.837*. Als het aantal hits op Youtube een referentie zou zijn voor het commerciële succes van een band, dan zaten Pieter Van Dessel en de zijnen nu ergens op de Malediven met een cocktail in de hand te rentenieren. Maar gelukkig voor ons wordt er in het repetitiehok van Marble Sounds nog steeds bloedmooie, melancholische muziek gemaakt. Dromerige indiepop met filmische taferelen. En als het nieuwe album van Marble Sounds (Tautou, 15/01) even sterk is als de vooruitgeschoven single ‘The Ins and Outs’, dan begint 2016 met een knaller.
* inderdaad, voor het nummer Good Occasions.